Optimistjolle

Optimistjolle er verdens største seilbåtklasse med mer enn 200 000 seilere verden rundt. Det er en enkel og svært trygg båt å lære å seile i fra en ung alder. Mange mener Optimistjollen er den beste måten å lære seiling på, barna får seile båten på egenhånd (man lærte jo ikke å sykle på tandemsykkel?) og over halvparten av alle OL-deltakerne i jolleklassene var tidligere optimistjolleseilere. Optimisten er mulig å mestre for en 7-åring og teknisk utfordrende for en 15-åring. Se forøvrig resultatet fra optimist-VM fra 2007 som en illustrasjon på at i optimisten er det seileren som avgjør, ikke kropp og ustyr!

I TSF tar vi inn nybegynnere hver vår (se terminlisten for når vi starter opp), og holder ukentlige treninger frem til oktober. Det er selvfølgelig mulig å begynne andre tider på året, men under oppstarten begynner vi med informasjonskvelder i klubbhuset, og kullseilingstrening i Pirbadet.

Vi har to treningsgrupper for optimisjoller, nybegynner og viderekommende.

Seilforeningen leier ut optimistjoller for nybegynnere, men ønsker man å fortsette anbefaler vi å kjøpe egen båt, da antallet båter seilforeningen kan låne ut er begrenset. Man får gode bruktbåter for under 10 000 som kan selges videre med begrenset tap.

Noen lenker:

Norsk optistjolleklubb (NOK)

Jolletorget – kjøp og salg av jolleutstyr

Ålesund Seilforening

Molde Seilforening